کد خبر: ۱۶۵۰۰۹
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۰ - ۱۳ شهريور ۱۴۰۳
فرماندار شیراز مطرح کرد: 

حاشیه‌نشینی اساسی‌ترین مشکل روستاها 

فرماندار شیراز گفت: یکی از اساسی‌ترین مشکلات متأسفانه مربوط به بحث حاشیه‌نشینی می‌شود، یک جمعیتی از جای دیگری می‌آیند و به‌صورت غیرمجاز در حاشیه یک شهر ساکن می‌شوند و اراضی کشاورزی را بدون مجوز تفکیک می‌کنند.

لطف‌الله شیبانی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، در حاشیه بازدید مسئولین شهری از روستای گردخون در خصوص اساسی‌ترین مشکل روستاهای اطراف شیراز، بیان کرد: یکی از اساسی‌ترین مشکلات متأسفانه مربوط به بحث حاشیه‌نشینی می‌شود، یک جمعیتی از جای دیگری می‌آیند و به صورت غیرمجاز در حاشیه یک شهر ساکن می‌شوند، اراضی کشاورزی را بدون مجوز تفکیک می‌کنند.

وی در ادامه افزود: نتیجه این حاشیه‌نشینی می‌شود خانه‌های ۳۰-۴۰ متری و کوچه‌هایی که قابل تردد نیست و امکان لوله‌کشی آب و فاضلاب ندارد و حتی برای زیر سازی آسفالت هم مناسب نیست. 

فرماندار شیراز یادآور شد: تفکیک‌های صورت گرفته غیرمجاز بوده و لذا خدمات به مردم ساکن در آن منطقه هم داده نمی‌شود که تفاوت حاشیه‌نشینی و روستا در تفکیک غیرمجاز اراضی است.

شیبانی تفاوت حاشیه‌نشینی و روستا را در ادامه این‌گونه شرح داد: ملکی که در داخل شهر کاربری‌اش بخواهد تغییر کند و یا تفکیک شود طبق قانون باید ۷/۴۳ درصد از زمین به شهرداری داده شود و شهرداری از آن جهت هزینه خدمات شهری استفاده کند. 

وی بیان کرد: به همین سبب علی‌رغم همه کارهایی که در دو سال گذشته در روستای گردخون انجام شده است حدود ۵۰ هزار مترمربع آسفالت داشتیم که قبلاً همه کوچه‌ها خاکی بوده است، باز هم هنوز ملموس نیست. 

فرماندار شیراز تصریح کرد: در حال حاضر از شرکت آب و فاضلاب انتظار داریم برای مردم منطقه شبکه فاضلاب ایجاد کند و امیدواریم با گردهمایی مسئولین و به همت قرارگاه حضرت احمد بن موسی (ع) مشکلات مردم این محله رفع شود.

شیبانی با اشاره به این معضل که در این روستا بحث ساخت و سازهای غیرمجاز، رها بودن سگ‌های ولگرد و بحث بهداشت و فاضلاب مطرح است، گفت: امیدواریم با حضور دهیار، مسئولین بنیاد مسکن، آبفا و شهرداری منطقه هفت که به همت قرارگاه حضرت احمد بن موسی (ع) تدوین شده بود، مشکلات مردم این محله به‌تدریج مرتفع شود.

وی تصریح کرد: ما آمادگی لازم را داریم؛ اما آسفالت یک پروژه زیربنایی است و نیازمند آن است که کلیه زیرساخت‌های آب و فاضلاب، گاز و برق نیز ایجاد شود و در نهایت آسفالت کشی صورت گیرد. 

 فرماندار شیراز با اشاره به اینکه آب و فاضلاب یک بحث اساسی این روستا است، یادآور شد: مقرر شده است که شهرداری شیراز علی‌رغم آنکه تکلیف و مسئولیت قانونی به سبب آنکه این روستا خارج از محدوده شیراز است در خصوص این روستا ندارد، با این حال تکلیف کردیم که شهرداری یک قطعه زمین با هزینه شهرداری تملک کند و در اختیار شرکت آبفا جهت احداث تصفیه‌خانه قرار دهد. 

شیبانی در پایان گفت: تصفیه‌خانه که احداث شود بعد از آن امکان ایجاد شبکه فاضلاب نیز موجود می‌شود، همچنین با احداث آن امکان شبکه کشی فاضلاب برای خانه‌ها نیز فراهم می‌گردد و در نهایت این می‌تواند یک اقدام اساسی برای حل مسئله آب‌های سطحی و فاضلاب خانه‌ها شود.

انتهای خبر/224224

نظرات بینندگان